Jakie ołówki, gumka, papier wybrać do rysowania?
Jakie ołówki, gumka, papier wybrać do rysowania?
Postaram się po krotce scharakteryzować pewne wybory. Odwiedzając pierwszy raz sklep plastyczny może nas zaskoczyć jak wielka jest możliwość wyboru ołówka. Od drewnianego poprzez automatyczne czy tak zwane mechaniczne versatil. Każdy z nich musi być dobrany do naszej ręki. Powiedział bym jak różdżka w Harrym Poterze. Ilość firm produkująca ołówki jest olbrzymia. Moja mam prowadzi sklep a artykułami plastycznymi. Mimo, że je znam od blisko 30 lat to nie jestem wstanie wymienić wszystkich firm dostępnych na polskim rynku.
Odpowiadając na pytania jakie ołówki wybrać do kursy rysunku odręcznego jest niby banalna. Takie jakimi Tobie się najłatwiej rysuje, które najlepiej trzyma się w ręce. Zanim udasz się do sklepu postaram się opisać kilka ołówków.
Pierwsza najważniejsza informacja, o której na pewno każdy słyszał nie raz, ołówki dzielimy na cienkie i grube, twarde i miękkie. Ołówki grube zazwyczaj wybieramy do rysowania tła, dużych plam na kartce papieru. Nie każdy nimi lubi rysować, ale czasami w czasie na przykład egzaminu na Architekturę i Urbanistkę są pomocne. Ja osobiście nimi robię podkład a wykańczam cienkimi. Kolejną ważną kwestią są ołówki automatyczne oraz wysuwane tak zwane ołówki mechaniczne versatil.
Ołówki miękkie oznaczone są literą B od słowa „black” czyli po polsku czarny. Nazewnictwo to samo sugeruje, że kolor rysika będzie ciemniejszy. Na rynku dostępne są od miękkich po najbardziej miękkie B, B2, B3, B4, B5, B6, B7, B8. Im więcej B tym ciemniejszy grafit i zarazem więcej go zużywamy, Ołówek ten rozmazuje się na kartce papieru. Dlatego warto nim malować na sam koniec, aby na przykład podkreślić mocniejsze barwy, cień, ciemną płaszczyznę na rysunku odręcznym, czyli na przykład kontrast. Nie którzy nauczyciele mówią, że nimi można rysować dopiero jak umiemy zadbać o estetykę pracy. Przeciwieństwem są ołówki tarde H czyli Hard, które rysują jaśniej, na szaro, niektórzy mówią, że nie widać ich prawie na papierze. Na rynku dostępne są od twardych po najbardziej twarde H, H1, H2, H3, H4, H5, H6, H7, H8, H9, H10. Ja bardzo nimi lubię rysować bo efekt końcowy z dodatkiem ołówka miękkiego jest bardzo efektowny, ale wymaga od nas wiele wysiłku. Ołówek ten się nie rozmazuje i nie robi plam. Ciężko go się zmazuje. Ołówki HB lub F tak zwane ołówki ani miękkie ani twarde są stosowane zazwyczaj do pisania, ale także do rysunku czasami używane.
Powyższe grubości ołówka są dostępne jako drewniane ołówki. Każdy z nas ma styczność z nimi od dzieciństwa choćby w szkole. Są dostępne na rynku ołówki trójkątne do nauki pisania, ale nie o tym dzisiejszy artykuł.
W zależności jaki kolor chcemy uzyskać na cieniowaniu należy wybrać miększy lub twardszy, Tak naprawdę zależy to od naszego stylu szkicowania, rysowania. Nie należy mówić, że dany ołówek ma przeznaczenie do jednej rzeczy. Moim zdaniem każdy woli rysować inną twardością. Tak samo jak z długopisem, Jedni wolą cienkie inni żelowe. Oba są dopuszczalne, a od samego ćwiczenia stajemy się specjalistami. Wracamy do meritum czyli technika jest wypracowana przez nas samych.
Taki zestaw ołówków dostałem od taty na imieniny w celu znalezienia odpowiedniego dla siebie. Polecam zdecydowanie każdemu taki zestaw i porysowanie każdym na osobnej kartce. Sami zobaczycie efekty, który jest dla Was, nie słuchajcie, że rysuje się tylko ołówkami 2, 4 i 6 B. to mówią z małym doświadczeniem artystycznym i życiowym.
Ołówki automatyczne dostępne w każdym sklepie nawet markecie mają rysik o grubości 0,5 lub 0,7. Jakim zechcemy rysować decyzja należy do nas. Aby zrobić tło lepiej wybrać grubszy ponieważ szybciej stworzymy plamę koloru, cieńszym dokonamy precyzyjnych podkreśleń, które świetnie oddziaływają na wyobraźnie.
Ołówki typu versatil poznałem w szkole rysunku, do której uczęszczałem. Zanim wybrałem się na kurs rysunku odręcznego chodziłem na kursy malarstwa przygotowujące na Akademie Sztuk Pięknych do szkoły plastycznej w Częstochowie. Dopiero po kilku latach postanowiłem dostać się na Architekturę i Urbanistykę. Ołówki mechaniczne różnią się automatycznych kilkoma kwestiami. O pierwsze są metalowe czyli trudniej je złamać. Po drugie różnią się, że ołówki automatyczne jak sama nazwa wskazuję ma automat na sprężynie w celu wysuwania krótki cienki rysik, a w mechanicznych są grube rysiki, które automatycznie się wysuwają. Pakowane są po 12 sztuk. Dostępne twardości i miękkości jak w przypadku ołówka drewnianego. Ołówków tych nie trzeba co chwilę temperować, a grafit wolno się zużywa. Zatem zakup ten jest najekonomiczniejszy.
Gumki do ścierania są kolejnym tematem rzeką. Tak jak z ołówkami na rynku jest wiele gumek do zmazywania różnych firm. Najczęściej wybierane przez plastyków są gumki chlebowe. Uważane są za skuteczne i nie pozostawiają plam. Ja osobiście wole gumki białe, typu myszka.
Papier do rysowania zwany brystolem lub blokiem itp. jak dla mnie najważniejsze jest, aby był jak najbardziej biały. Wtedy łatwiej dla mnie się na nim pracuję. Tak samo zwracam uwagę na płótno, aby było jasne i nie dziurawiło się. Wiadomo są techniki rysowania na tak zwanym szarym papierze, który jest tak naprawdę brązowy. Ale na nim nie zdaje się egzaminu na Architekturę i Urbanistykę czy Akademie Sztuk Pięknych. Będąc przy papierze wspomnę jeszcze o desce do rysowania wraz z klipsami. Jest ona przydatna ponieważ siedząc czy przy stole czy na krześle i opierając o drugie krzesło deskę możemy nią obracać, co ułatwia rysowanie i cieniowanie. Dzięki temu łatwiej jest kartkę utrzymać w czystości. Estetyka pracy jest bardzo ważnym elementem podczas kursu rysunku odręcznego czy malarstwa.
Podsmarowując każdym rodzajem, twardością czy miękkością można stworzyć wyjątkowe dziełko sztuki. Osoby narzucające dana twardość, nie umiejąca pokazać jak rysować miękkim czy twardym nie powinna być nauczycielem. Prowadzący ma za zadanie pomóc znaleźć odpowiednią technikę dla kursanta, swoją powinien mieć od lat wyćwiczoną.
Zapraszam na lekcje rysunku odręcznego, ul. Świętego Filipa 7 / 3a w Krakowie